My Routine, My Life

Just another WordPress.com weblog

Raya Haji December 7, 2008

Filed under: |Event|,|trip|,|work| — hafizd @ 12:17 pm
Bismillahirahmanirrahim and a very good day fellow readers!

Mood raya datang kembali mengamit kenangan di kampung halaman. [lagu Sudirman]. Untuk pertama kalinya aku akan melakar sejarah menyambut hari lebaran tanpa keluarga tercinta disisi. Tapi itu tidak bermakna aku tak akan menyambut hari lebaran ini.

I got plan to celebrate with Senior from UTP. So tomorow, solat sunat Aidiladha akan bermula pada pukul 7.30am. Awal kan? Yerp, kat Labuan neh mase awal2 sampi dulu weng2 sket sebab kol6am dah cerah berderang macam kol730am kat Peninsular. Subuh masuk kol 5.01am skang.

If I were at home rite now, definately I’ll be helping my mom to prepare the food for tomorow. Alangkah indahnya saat itu…

Di kesempatan nih, saya Mohd Hafizd ingin memohon jutaan keampunan dari seluruh umat manusia yang beragama Islam tak kira dimana anda berada. Semoga lebaran ini memberi sejuta makna dan keinsafan bersama mengenangkan pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim a.s. Kepada family di rumah, makan ketupat dan daging korban tuh, ingatlah anakanda di sini.


Idul Adha merupakan hari untuk umat Islam memperingatkan kisah pengorbanan Nabi Ibrahim A.S. dan ketaatan anaknya Nabi Ismail A.S. dalam memenuhi perintah Allah S.W.T.. Sejak dari saat itulah penyembelihan binatang korban menjadi salah satu syiar dalam Islam. Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah S.W.T. kerana ingin mendekatkan diri kepadaNya. [source]

Kepada yang ditimpa bencana, anggaplah ia satu pengorbanan~ Selamat pulang ke kampung halaman dengan penuh hati2~

Selamat Hari Raya Aidiladha 1429H dari perantauan
 

4 Responses to “Raya Haji”

  1. Boo-lah Says:

    boring la hang xdak kat kmpung.. tatau sapa nk ajak pi merayau bendang ka.. jalan2 cari makan ka..

  2. Hafizd Says:

    Boo-lah:

    Nak wat cmne..aku dok sni until further notice dr bos~ hu2

    mesti kt kg dah berkumandang takbir raya kan~

  3. iza~de~bintang Says:

    Salam AidilAdha buat Hafizd…jangan sedih2 tak boleh balik kampung… anggaplah sebahagian dari pengorbanan🙂

    Btw kat sini ada ketupat palas heheee dan gulai ayam kampung heheeee…saja ja menayang no ..hehheeee…

  4. Hafizd Says:

    Kak Iza:

    Salam Aidiladha gak..hehe..kt sni ade ketupat gak..hehe..tp kurang meriah sket dr semenanjung..hu2..

    at least dpt tgk tmpat orng..nnti balik kg la mkn ketupat palas~ mebe next week balik kot sb ade program kt kL


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s